Kierunek Zdrowie - Budowanie odporności - Odporność – zdrowy sen
Kierunek Zdrowie - Budowanie odporności - Odporność – zdrowy sen

Dzisiejszy świat pędzi w szalonym tempie. Stale jesteśmy zabiegani, niezmiennie gdzieś się spieszymy. Czy w napięty grafik dnia wpisujemy jako istotny punkt do wykonania również odpoczynek? Jeśli nasz dzień jest zbyt krótki na szereg spraw i zadań z którymi musimy się zmierzyć i najzwyczajniej w świecie brak tam miejsca na wytchnienie, postarajmy się aby zadbać o to nocą. Regeneracja jest niezbędna!!

I tu pojawia się pytanie: Czy sen rzeczywiście może mieć tak istotny wpływ na odporność naszego organizmu? Oczywiście, otóż badania naukowe donoszą, że osoby, które sypiają mniej niż 6 godzin na dobę, narażone są na infekcje górnych dróg oddechowych nawet czterokrotnie bardziej niż osoby śpiące 7-9 godzin[1].

Melatonina to związek odpowiedzialny m.in. za fizjologiczny rytm dobowy i prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Niestety rytm dobowy syntezy melatoniny ulega stopniowemu spłaszczeniu wraz z wiekiem, proces ten nasila się już po 50 roku życia powodując przewlekłą bezsenność. Zatem brak lub też niedbały wypoczynek nocny uniemożliwia regenerację organizmu. Skutkuje to osłabieniem zdolności układu odpornościowego do odpowiedzi w przypadku kontaktu z bakteriami i wirusami co tym samym może przyczyniać się to do wzrostu zapadalności na infekcje.

Sen to czas kiedy  organizm odpoczywa i regeneruje się. Zwalnia wówczas czynność serca i proces przemiany materii. Podczas snu regulacji ulega również wydzielanie hormonów. Sen wpływa również na funkcjonowanie mózgu. W trakcie trwania fazy REM odbudowują się neuroprzekaźniki natomiast płyn mózgowy oczyszcza się z toksyn oraz zbędnych produktów przemiany materii. Dzięki temu zahamowany zostaje proces starzenia się mózgu co znacząco wpływa na zachowanie w dobrej kondycji stanu jasności umysłu na długie lata.

Jeśli nadmiar emocji lub natłok myśli skutecznie utrudnia nam możliwość regeneracji podczas wypoczynku nocnego możemy wspomóc nasz organizm naturalnymi produktami czyniąc z tego również swego rodzaju rytuał wieczorny, poświęcając sobie odrobinę uwagi i czasu na wypicie specjalnej herbatki na dobry sen czy zażyciu Max Hemp RITUALS Na dobry sen.

 

 

 

 

[1] Wentz LM, Ward MD, Potter C, Oliver SJ, Jackson S, Izard RM, Greeves JP, Walsh NP. Increased Risk of Upper Respiratory Infection in Military Recruits Who Report Sleeping Less Than 6 h per night. Mil Med. 2018 Nov 1;183(11-12):e699-e704. doi: 10.1093/milmed/usy090. PMID: 29746692.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl